Moottoritilat ovat nykyään aiempaa suljetumpia ja eristetympiä. Tästä syystä myös polttoaineen paine ja moottoritilan lämpötila pääsevät kohoamaan entistä korkeammaksi, ja siksi tulipalon vaara moottoritilassa onkin ilmeinen. Tulipalo kehittyy moottoritilassa usein erittäin nopeasti, eikä sitä pystytä tukahduttamaan käsisammuttimella. Tähän ongelmaan tarjoaa ratkaisun kiinteästi asennettu täysautomaattinen sammutin – Fogmaker.
Fogmaker-palonsammutusjärjestelmän korkeapaineella tuotettu vesisumu on ylivoimaisesti paras menetelmä, jonka avulla moottoritilassa syttynyt tulipalo voidaan sammuttaa. Erikoissuuttimilla ja korkealla paineella synnytetyllä vesisumulla on erinomainen jäähdytysteho ja hapen syrjäyttämiskyky. Ainutlaatuista vesisumussa on se, että se täyttää koko moottoritilan ja menee palonlähteisiin suuttimien suoran suihkutusalueen ulkopuolella. Hydropneumaattisen paloilmaisimen ansiosta sammutusjärjestelmä toimii yhtä tehokkaasti myös sähkönsyötön katkettua.
Fogmaker iskee palokolmion jokaiseen osaan:
1 Lämpö
Höyrystymisprosessin yhteydessä vesisumu jäähdyttää savukaasut ja moottoritilassa olevat kuumat kohteet. Tehokas jäähdytys nopeuttaa sammutusta ja vähentää palon uudelleen syttymisen riskiä.
2 Happi
Pienet vesipisarat höyrystyvät välittömästi joutuessaan kosketuksiin lämmön kanssa. Yksi vesilitra muodostaa höyrystyessään 1 700 litraa vesihöyryä. Höyry nostaa ilman vesipitoisuutta ja estää palopesäkkeen hapensaannin.
3 Polttoaine
Vesihöyryn sisältämä pieni määrä vaahtoa muodostaa lisäksi tukahduttavan kalvon palavien nesteiden päälle.
Fogmaker-palonsammutusjärjestelmä voidaan asentaa mihin tahansa ajoneuvon moottoritilaan tai muuhun suljettuun tilaan. Käyttökohteina voidaan mainita esimerkiksi: linja- ja kuorma-autot, metsä-, maatalous-, kaivos- ja muut työkoneet sekä veneet ja moottoriurheilu.