Jotkut suunnittelijat suhtautuvat vastahakoisesti muovilaakereiden käyttämiseen suunnitelmissaan. Ehkä he ovat tottuneet käyttämään metallisia tai pronssisia laakereita vuosien ajan, tai he yksinkertaisesti epäilevät muovin soveltuvuutta vaativiin käyttökohteisiin tai ympäristöihin. Kuitenkin muovilaakerit voivat kestää äärimmäisiä lämpötiloja, valtavia kuormia ja suuria nopeuksia.
Itsevoitelevat polymeerilaakerit sisältävät kiinteitä voiteluaineita, jotka on upotettu pieninä hiukkasina homogeeniseen materiaaliin. Käytön aikana nämä kiinteät voiteluaineet vähentävät kitkakerrointa. Niitä ei voida huuhdella pois kuten rasvaa tai öljyä, ja homogeenisen rakenteen ansiosta ne ovat jakautuneet koko laakerin seinämän paksuuteen. Toisin kuin kerrosrakenteessa, koko laakerin seinämän paksuus toimii kulumisalueena lähes samanlaisilla liukuominaisuuksilla.
TukiUseimmat iglidur-materiaalit sisältävät myös vahvistuskuituja, jotka lisäävät puristuslujuutta. Ne kestävät suuria voimia ja reunakuormia. Tämän rakenteen ansiosta iglidur-liukulaakereita voidaan käyttää monen tyyppisillä akseleilla – jopa niin sanotuilla pehmeillä akseleilla, kuormituksesta riippuen. Näin voidaan aina löytää kustannus optimoitu yhdistelmä.
Korkean suorituskyvyn muoveista valmistettuja iglidur-laakereita ei pidä rinnastaa mihin tahansa tavanomaiseen muovilaakeriin. iglidur-muovilaakereiden käyttöikä voidaan laskea tarkasti käyttökohteen erityisparametrien perusteella. igus tarjoaa tähän asiantuntijajärjestelmän – erityisen tietokannan, johon syötetään kuormat, nopeudet, lämpötilat ja muut käyttöparametrit. Järjestelmä määrittää sitten testidatan perusteella sopivan muovilaakerin ja sen arvioidun käyttöiän.
Mikko Railonvirta