GREIN
Turvapuskuri on perusperiaatteeltaan sama kuin turvareunakin. Turvapuskuri on tarkoitettu sovelluksiin, joissa laitteen pysähtymismatka on pidempi, kuin turvareunasovelluksissa. Turvapuskureita käytetään esim. liikkuvissa koneissa, kuten vihivaunuissa. Paikoissa, joissa koneen pysähtymismatka on suuri ja näin ollen myös joustovaran/painauman pitää olla suuri.
Turvapuskuria suunniteltaessa on tärkeää tietää koneen/laitteen pysähtymismatka. Turvapuskurin kokoonpuristumismatka on oltava kytkennän (koneen pysähtymiskäskyn) jälkeen suurempi kuin koneen/laitteen pysähtymismatka, jotta henkilölle ei aiheudu puristumisvammoja.
|
Grein turvapuskurin toiminta perustuu kahteen kupariliuskaan, jotka normaali tilanteessa ovat erillään (NO). Turvapuskuria aktivoitaessa, liuskat koskettavat toisiaan, ja syntyy kontakti. Valvontayksikkö valvoo tätä, ja antaa pysähtymiskäskyn. Valvontayksikkö valvoo myös kaapelin katkeamista.
|
Aktivointivoima | 5-7 kg |
Aktivointi matka | 10-30 mm (riippu turvapuskurin mitoista) |
Leveys max. | 3000 mm |
Käyttöjännite | 24 V DC |
Kytkentävirta max. | 100 mA |
Kaapeli | 4 johdinta |
Kotelointiluokka | IP54 |
Lämpötila-alue | -10 °C…+50 °C |
Kiinnitys | Sinkitty teräslevy |
Turvaluokka | 3 standardin EN ISO 13849-1 mukaan |
PL | e standardin EN ISO 13849-1 mukaan |
Ominaisuuksia
Puristuminen ennen aktivointia | 10 % turvapuskurin syvyydestä |
Max. puristuvuus | 60 % turvapuskurin syvyydestä |
Turvapuskurin muodon muuttumattomuus | 30 % turvapuskurin syvyydestä |
Max. korkeus | 0,5xsyvyys |
Max. leveys | 3000 mm |
Tilausnumero esimerkki
BU 1500/400/200 | |
| |
BU | Turvapuskuri |
1500 | Leveys |
400 | Syvyys |
200 | Korkeus |
Kiinnitysvaihtoehdot

| IP-luokka | IP54 |
|---|---|
| Max. käyttölämpötila | 50 °C |
| Min. käyttölämpötila | -10 °C |
| Turvaluokka | PL e |
|---|
Turvapuskuri on perusperiaatteeltaan sama kuin turvareunakin. Turvapuskuri on tarkoitettu sovelluksiin, joissa laitteen pysähtymismatka on pidempi, kuin turvareunasovelluksissa. Turvapuskureita käytetään esim. liikkuvissa koneissa, kuten vihivaunuissa. Paikoissa, joissa koneen pysähtymismatka on suuri ja näin ollen myös joustovaran/painauman pitää olla suuri.
Turvapuskuria suunniteltaessa on tärkeää tietää koneen/laitteen pysähtymismatka. Turvapuskurin kokoonpuristumismatka on oltava kytkennän (koneen pysähtymiskäskyn) jälkeen suurempi kuin koneen/laitteen pysähtymismatka, jotta henkilölle ei aiheudu puristumisvammoja.
|
Grein turvapuskurin toiminta perustuu kahteen kupariliuskaan, jotka normaali tilanteessa ovat erillään (NO). Turvapuskuria aktivoitaessa, liuskat koskettavat toisiaan, ja syntyy kontakti. Valvontayksikkö valvoo tätä, ja antaa pysähtymiskäskyn. Valvontayksikkö valvoo myös kaapelin katkeamista.
|
Aktivointivoima | 5-7 kg |
Aktivointi matka | 10-30 mm (riippu turvapuskurin mitoista) |
Leveys max. | 3000 mm |
Käyttöjännite | 24 V DC |
Kytkentävirta max. | 100 mA |
Kaapeli | 4 johdinta |
Kotelointiluokka | IP54 |
Lämpötila-alue | -10 °C…+50 °C |
Kiinnitys | Sinkitty teräslevy |
Turvaluokka | 3 standardin EN ISO 13849-1 mukaan |
PL | e standardin EN ISO 13849-1 mukaan |
Ominaisuuksia
Puristuminen ennen aktivointia | 10 % turvapuskurin syvyydestä |
Max. puristuvuus | 60 % turvapuskurin syvyydestä |
Turvapuskurin muodon muuttumattomuus | 30 % turvapuskurin syvyydestä |
Max. korkeus | 0,5xsyvyys |
Max. leveys | 3000 mm |
Tilausnumero esimerkki
BU 1500/400/200 | |
| |
BU | Turvapuskuri |
1500 | Leveys |
400 | Syvyys |
200 | Korkeus |
Kiinnitysvaihtoehdot

Yli 70 vuoden kokemuksellaan Akapp-Stemmann (Wabtec Netherlands) on yksi maailman tunnetuimmista virtakiskostojen valmistajista.
OEM:n järjestää ensiapukoulutuksen kolmen vuoden välein ryhmälle työntekijöitä eri puolita organisaatiota.
Tunnustus myönnettiin ansiokkaasta ja pitkäjänteisestä yhteistyöstä ammattiopisto Spesian kanssa.
Laadukas valaistus ei ole pelkästään riittävä määrä valoa, vaan siihen liittyy useita teknisiä ja kokemuksellisia tekijöitä, kuten mm. värintoisto, häikäisy, energiatehokkuus ja käyttöikä.
Olemme mukana Teknologia-messuilla, osastolla 6d60! Tule haistelemaan messutunnelmaa ja juttelemaan. Nähdään Helsingissä 4.–6.11.2025!
SNR:n ruostumattomasta teräksestä valmistettu yksikönlaakeri on täytetty elintarvikehyväksytyllä LUBSOLID “Full Pack” -voiteluaineella. Yksiköitä on saatavana joko ruostumattomalla tai muovisella laakeripesällä, ja myös sisälaakerit ovat saatavilla erikseen.
Joni Henninen