OEM:n juhlistaessa tänä vuonna 40. juhlavuottaan, yrityksen johdossa tapahtui muutoksia, kun entinen toimitusjohtaja Patrick Nyström eläköityi luotsattuaan OEM:ää menestyksekkäästi yli 38 vuoden ajan. Uudeksi toimitusjohtajaksi nimitettiin Marko Salovaara, joka hänkin on ehtinyt olla todistamassa ja tekemässä OEM-historiaa jo lähes kahdenkymmenen vuoden ajan. Hän on työskennellyt useissa eri tehtävissä ja tarttunut nyt toimitusjohtajan rooliin varsin poikkeuksellisessa tilanteessa. Salovaara uskoo vahvasti OEM:n jatkavan positiivista kehitystä ja kasvua myös tulevaisuudessa, ja OEM:n kaikkein suurimmaksi voimavaraksi hän näkee yhteen hiileen puhaltamisen ja kyvyn tuoda markkinoille uutuuksia.
Marko Salovaaran polku OEM Finland Oy:n toimitusjohtajaksi on kulkenut eri työtehtävien ja vaiheiden kautta. Ura OEM:ssa on vienyt hänet työskentelemään muutamaksi vuodeksi aina Kiinaan saakka. OEM yrityksenä ei ollut hänelle entuudestaan millään lailla tuttu, kun hän päätyi hakemaan OEM:lle töihin vuonna 2002. Mekatroniikan insinöörin tutkintotodistus ja työkokemus sairaalalaitteiden myynnistä taskussaan, Marko laittoi hakemuksen OEM:lle, kun Keskus-osastolle etsittiin teknistä myyjää/tuotepäällikköä.
- Olin kiinnostunut teknisistä laitteista ja komponenteista, ja halusin toimia nimenomaan myyntitehtävissä. Koin omaksi jutukseni työskennellä vahvasti ihmisten parissa, joten siksi juuri teknisen myyjän rooli kiinnosti minua. Tässä yhdistyi toivomallani tavalla tekniikka ja ihmiset, Salovaara muistelee päätöstään hakea OEM:lle.
- Ensimmäinen työpäivä on jäänyt mieleeni, sillä lähdimme saman tien pienellä porukalla messuille edustamaan OEM:n osastolle. Muistan etenkin sen, miten hyvin OEM:n porukka otti minut vastaan. Juttu luisti heti alkumetreiltä ja kaikilla tuntui olevan hauskaa keskenään, Marko kuvailee.
- Aloittaessani myyntitehtävissä Keskus-osastolla, vastasin oman alueeni asiakkuuksista ja kiersin aktiivisesti tapaamassa asiakkaita ympäri Suomea. Vastuullani oli myös toimittajayhteistyön kehittäminen nimettyjen toimittajien kanssa. Tästä kaikki lähti liikkeelle, Salovaara kertoo.
Halu kehittyä omassa työssään vei Salovaaran vuosien varrella myös muihin tehtäviin talon sisällä. Hänellä oli aina ollut haave päästä työskentelemään myös ulkomailla, ja hän olikin vahvasti mukana, kun OEM laajensi toimintaansa Baltian puolelle Viroon. Myöhemmin Marko siirtyi Akku-osaston tuotealuepäälliköksi, sai vastuulleen akkujen liiketoiminnan kehittämisen ja pääsi kartuttamaan kokemustaan myös esimiestehtävissä. Lisäksi Salovaara oli käynnistämässä uutta liiketoimintaa, kun aloitettiin yhteistyö akkuvalmistaja Ritarin kanssa, ja kun Yuasan tuotevalikoimaa laajennettiin kattamaan myös käynnistysakut.
Kiinnostava tilaisuus tarttua jälleen johonkin täysin uuteen tuli eteen helmikuussa. OEM-konserni etsi Busines Development Manageria Kiinaan, jossa OEM oli käynnistänyt toimintansa muutamia vuosia aiemmin.
Marko tuli valituksi tehtävään ja hän perheineen muutti Kiinan Shanghaihin. Alun perin kahden vuoden pituiseksi suunniteltu työkomennus tuplaantui neljään vuoteen. Kahden ensimmäisen vuoden jälkeen Salovaara toimi vielä toiset kaksi vuotta OEM Shanghain toimitusjohtajana.
Muutto Kiinaan oli tietysti iso päätös koko perheelle, sillä mukana muuttivat myös puoliso ja perheen tuolloin muutaman kuukauden ikäinen esikoinen. Aikaa Kiinassa Marko kuvailee kaikin puolin opettavaiseksi.
- Perheen kanssa kaikki uudessa ympäristössä lähti sujumaan hyvin, ja teimme jo aika nopeasti päätöksen olla Kiinassa pidempään. Sopeutumistamme uuteen kulttuuriin helpotti se, että meille oli selvää, että kotimme tuli olemaan Shanghaissa seuraavat vuodet ja tulimme vain käymään välillä Suomessa. Ajoittain tietysti koti-ikäväkin nosti päätään, kun esimerkiksi asunnon putket jäätyivät ja vedentulo lakkasi, eikä asioihin reagoida ihan samalla tavalla kuin Suomessa on totuttu, jatkaa Salovaara.
Vaikka tilanne on maailmanlaajuisen pandemian myötä edelleen poikkeuksellinen, tulevaisuuteen Marko suhtautuu positiivisesti niin OEM:n kuin koko toimialan näkökulmasta. OEM:n tavoitteena on jatkaa positiivista kehitystä, ja siihen pyritään ennen kaikkea pitämällä aktiivisuustaso yllä ja laajentamalla toimintaa muun muassa uusien toimittajien ja tuoteryhmien kautta. Tänä vuonna on saatu vauhtiin yhteistyön muun muassa Tosiboxin, Siemensin ja Hummaxin kanssa. Tosibox
- Haluamme olla asiakkaillemme ja toimittajillemme entistä parempi kumppani ja tehdä kasvua, joka tukee yhteisiä tavoitteitamme. Etsimme aktiivisesti uusia toimittajia, ja jatkamme tuotevalikoimamme kehitystä vastataksemme asiakkaidemme muuttuviin tarpeisiin, Salovaara kertoo.
- Asiakkaiden tarpeisiin vastaaminen vaatii meiltä myös henkilöstömme osaamisen kehittämistä. Tietotaitomme taso on korkea, mutta se ei saa jäädä nykyiselle tasolle, vaan pyrimme kehittymään, jotta meidän on mahdollista palvella asiakkaitamme entistäkin paremmin, Salovaara jatkaa.
Tulevaisuudessa OEM pyrkii kehittymään jokaisella osa-alueella – tekemään asiat entistä paremmin ja tuomaan markkinoille uusia ratkaisuja. Luonnollisesti myös kasvua haetaan, mutta suuremmille muutoksille Marko ei näe tässä hetkessä olevan tarvetta. Tärkeämmäksi juuri nyt hän näkee vaalia olemassa olevaa, etenkin sitä kuuluisaa OEM-henkeä.
- Mielestäni tärkein menestystekijämme on nimenomaan yhdessä tekeminen ja osaava henkilöstö. Ilmapiiri ei ole vuosien varrella muuttunut, mutta se on tietysti muokkaantunut tähän päivään ja porukan kokoon. Yhteishenki ja porukalla tekeminen ovat olleet toimintatapamme, ja tämän haluan ehdottomasti säilyttää, Salovaara toteaa.
Seuraa juhlavuotta somessa aihetunnisteella #OEM40