Kun Patrick aloitti OEM:ssä, henkilökunnan määrä kasvoi kahdesta kolmeen. Yrityksen liikevaihto ensimmäisen toimintakauden jälkeen oli 800 000 markan luokkaa. Suomen kartta oli jaettu kahtia Patrickin ja silloisen myyntipäällikön kesken, molemmat tekivät aktiivisesti asiakaskäyntejä sekä hoitivat oman alueensa asiakkuuksia. Kolmas henkilö oli tekemässä yrityksen kirjapitoa ja yleisiä toimistotehtäviä. Käytännössä hommat hoidettiin yhteistuumin ja kaikki tuurasivat toisiaan eri tehtävissä.
– Pienellä kokoonpanolla oli luonnollista, että kaikki tekivät sujuvasti kaikkea. Jokainen vastaanotti tilauksia, hoiti asiakaspalvelua sekä lähetti toimituksia asiakkaille. Kaikki hoitui yhteispelillä, Patrick muistelee.
–Yksittäistä merkkipaalua OEM:n matkan varrelta ei tule mieleeni, vaan hienompana saavutuksena pidän sitä, että olemme onnistuneet tekemään voittoa jokaisena vuonna. Ei ole kovin tavallista, että yritys pystyy tekemään positiivista tulosta alusta saakka. Tietysti meitä on auttanut se, että myös OEM-konsernilla on mennyt hyvin, Patrick mainitsee.
Totta kai matkan varrelle mahtuu myös menetettyjä kauppoja ja asiakkuuksia. Muutoin erityisiä haasteita ei ole Patrickin mielestä ei ole ollut. Maailma ympärillä on muuttunut, mikä vaatii jatkuvaa sopeutumista myös yrityksiltä. Hän korostaakin, että yrityksen on uskallettava tehdä rohkeasti myös muutoksia.
Porukan koko OEM:ssä on kasvanut tasaisesti, ja enää ei ole mahdollista tuntea jokaista työyhteisön jäsentä niin hyvin kuin muutaman työntekijän työyhteisössä.
– Jokainen on yhtä tärkeä ja jokaista tarvitaan, tiivistää Patrick.
OEM:ssa puhutaankin OEM-hengestä tai OEM-kulttuurista. Sen perustukset valettiin yrityskulttuuriin jo toiminnan ensimmäisinä vuosina, kun kaikki rakentui paljon saumattoman yhteispelin varaan. OEM-henki on monelle myös syy, joka saa ihmiset viihtymään työssään. Erityisen hienon juhlavuodesta tekeekin se, että porukkaan mahtuu monta työntekijää, jotka ovat olleet mukana tekemässä OEM-historiaa useamman vuosikymmenen ajan.
Patrick jättää toimitusjohtajan tehtävän luottavaisin mielin, mutta tietysti myös haikeissa tunnelmissa. Samalla omat suunnitelmat on vähitellen käännetty asioihin, joilta työ on lohkaissut aikaa. Hän suunnittelee viettävänsä enemmän aikaa veneillen sekä mökkeillen Turun saaristossa sijaitsevassa kesäpaikassaan.
– Haluan kiittää koko OEM:n porukkaa mahtavista yhteisistä vuosista. Pitäkää yllä hyvä henki, joka OEM:ssa on aina ollut. Yhteishenki on teidän kaikkien yhteinen asia, ei yksin yrityksen johdon tehtävä. Henki, jonka luomme, on jokaisesta itsestään kiinni ja jokainen pystyy siihen vaikuttamaan.
Patrick Nyström (kuvassa vasemmalla) jäi eläkkeelle toimitusjohtajan tehtävästä 38 vuoden mittaisen uran jälkeen.
Uusi toimitusjohtaja, Marko Salovaara, on oman talon kasvatti.
Istuimme alas Patrick Nyströmin kanssa, joka siirtyi hiljattain eläkkeelle toimitusjohtajan tehtävästä ansiokkaan 38 vuoden mittaisen OEM-uransa jälkeen. Nyt samana vuonna OEM Suomessa täyttää 40 vuotta. Patrick on paras henkilö kertomaan OEM:n vaiheista, oltuaan itse niissä vahvasti mukana. Patrickin ura OEM:ssa alkoi myyjänä, mutta nopeasti hän sai vastuulleen toimitusjohtajan pestin. Hän aloitti liiketoiminnan kasvattamisen lähes puhtaalta pöydältä ja on määrätietoisella ja pitkäjänteisellä työllään ollut luotsaamassa OEM:ää alan johtavaksi teollisuusautomaatiokomponenttien toimittajaksi Suomessa. Ennen kuin päästimme Patrickin nauttimaan ansaituista eläkepäivistä, oli aika ottaa katsaus menneeseen niin OEM:n kuin hänen oman uransa näkövinkkelistä.
Kun Patrick aloitti OEM:ssä, henkilökunnan määrä kasvoi kahdesta kolmeen. Yrityksen liikevaihto ensimmäisen toimintakauden jälkeen oli 800 000 markan luokkaa. Suomen kartta oli jaettu kahtia Patrickin ja silloisen myyntipäällikön kesken, molemmat tekivät aktiivisesti asiakaskäyntejä sekä hoitivat oman alueensa asiakkuuksia. Kolmas henkilö oli tekemässä yrityksen kirjapitoa ja yleisiä toimistotehtäviä. Käytännössä hommat hoidettiin yhteistuumin ja kaikki tuurasivat toisiaan eri tehtävissä.
– Pienellä kokoonpanolla oli luonnollista, että kaikki tekivät sujuvasti kaikkea. Jokainen vastaanotti tilauksia, hoiti asiakaspalvelua sekä lähetti toimituksia asiakkaille. Kaikki hoitui yhteispelillä, Patrick muistelee.
–Yksittäistä merkkipaalua OEM:n matkan varrelta ei tule mieleeni, vaan hienompana saavutuksena pidän sitä, että olemme onnistuneet tekemään voittoa jokaisena vuonna. Ei ole kovin tavallista, että yritys pystyy tekemään positiivista tulosta alusta saakka. Tietysti meitä on auttanut se, että myös OEM-konsernilla on mennyt hyvin, Patrick mainitsee.
Totta kai matkan varrelle mahtuu myös menetettyjä kauppoja ja asiakkuuksia. Muutoin erityisiä haasteita ei ole Patrickin mielestä ei ole ollut. Maailma ympärillä on muuttunut, mikä vaatii jatkuvaa sopeutumista myös yrityksiltä. Hän korostaakin, että yrityksen on uskallettava tehdä rohkeasti myös muutoksia.
Porukan koko OEM:ssä on kasvanut tasaisesti, ja enää ei ole mahdollista tuntea jokaista työyhteisön jäsentä niin hyvin kuin muutaman työntekijän työyhteisössä.
– Jokainen on yhtä tärkeä ja jokaista tarvitaan, tiivistää Patrick.
OEM:ssa puhutaankin OEM-hengestä tai OEM-kulttuurista. Sen perustukset valettiin yrityskulttuuriin jo toiminnan ensimmäisinä vuosina, kun kaikki rakentui paljon saumattoman yhteispelin varaan. OEM-henki on monelle myös syy, joka saa ihmiset viihtymään työssään. Erityisen hienon juhlavuodesta tekeekin se, että porukkaan mahtuu monta työntekijää, jotka ovat olleet mukana tekemässä OEM-historiaa useamman vuosikymmenen ajan.
Patrick jättää toimitusjohtajan tehtävän luottavaisin mielin, mutta tietysti myös haikeissa tunnelmissa. Samalla omat suunnitelmat on vähitellen käännetty asioihin, joilta työ on lohkaissut aikaa. Hän suunnittelee viettävänsä enemmän aikaa veneillen sekä mökkeillen Turun saaristossa sijaitsevassa kesäpaikassaan.
– Haluan kiittää koko OEM:n porukkaa mahtavista yhteisistä vuosista. Pitäkää yllä hyvä henki, joka OEM:ssa on aina ollut. Yhteishenki on teidän kaikkien yhteinen asia, ei yksin yrityksen johdon tehtävä. Henki, jonka luomme, on jokaisesta itsestään kiinni ja jokainen pystyy siihen vaikuttamaan.
Asiakaspalvelu